Haqq (Adevărul), Haqiqa (Adevăratul) și Ceea ce se află Dincolo
Însemnând literalmente ceea ce este adevărat, stabilit sau constant, haqq (adevărul) denotă că o declarație, un act sau un crez este total în acord cu ceea ce este inițial adevărat, real și autentic. Opusul său este batil (falsitatea). În plus, haqq înseamnă și ceea ce este imediat perceput atunci când este văzut sau auzit. Când este menționat fără referire la ceva anume, așa cum se menționează în versetul... ei vor ajunge să știe că Dumnezeu este Cel care este „al-Haqqu'l-Mubin” (Cel Prealimpede, Adevărul Suprem și Veșnic constant) (24:25), la care se face referire este Ființa Divină. Prietenii sfinți ai lui Dumnezeu s-au referit întotdeauna la Ființa Divină atunci când au vorbit despre Adevărul (Suprem).
Cât despre haqiqa, care este derivat din aceeași rădăcină a cuvântului ca haqq, înseamnă esența și forma originală sau exactă a ceva; ceea ce este autentic și real, nu figurativ. În terminologia sufi, acesta este unul dintre cei patru pași sau cele patru grade din călătoria spirituală; acestea constau din Shari'a (calea divină sau setul de legi divine), tariqa (calea spirituală sau ordinea care urmează o cale spirituală), haqiqa (esența, autenticul) și ma'rifa (cunoașterea de Dumnezeu).
Shari‘a reprezintă toate principiile religioase pe care toată lumea le cunoaște sau trebuie să le cunoască și să le practice; tariqa este modul de a experimenta profunzimile spirituale ale Shari‘a prin anumite sisteme particulare, în timp ce haqiqa este obținerea anumitor mistere ale Numelor Divine și secrete ale Atributelor Divine de Glorie prin anumite eforturi și practici. În cele din urmă, ma’rifa este capacitatea și oferirea referitoare la darul care vine în schimbul căutării, simțirii și obținerii cunoașterii anumitor adevăruri subtile și profunde referitoare la Calitățile sau Caracteristicile Esențiale ale Ființei Divine și misterele Divinității.
Conform unei alte abordări, ma'rifa este un rezumat al cunoașterii și un dar special în schimbul credinței în Dumnezeu, în timp ce tariqa este o modalitate sau o metodă de a atinge această realizare, iar Shari'a și haqiqa sunt numele scopului de a fi atins. Deși singurul țel pentru un slujitor este obținerea aprobării și a bunei plăceri a lui Dumnezeu, calea către acest țel se extinde prin Shari‘a și haqiqa, care sunt două dimensiuni profunde ale unui singur adevăr.
Shari‘a este credința față de misterul slujirii și trăirea unei vieți în ascultare de poruncile divine; haqiqa este resemnarea față de orice decretează și judecă Dumnezeu ca Domn al întregii creații și experiența continuă a principiului: „Suntem mulțumiți de Dumnezeu ca fiind Domnul, de Islam ca religie și de Mahomed ca Mesager”. Practica Shari‘a sau ordinea stabilită de Shari‘a, dacă nu este conectată la orizontul haqiqa, este sterilă, în timp ce haqiqa care nu este dependentă de Shari‘a sau nu își are originea este inutilă.
Dintr-o altă perspectivă, Shari’a este setul de responsabilități pe care Dumnezeu le-a încredințat robilor Săi, iar haqiqa discerne și citește misterele Divinității în Shari’a. După cum a afirmat și Abu 'Ali ad-Daqqaq,[i] „Numai pe Tine Te adorăm” (1:5) marchează observarea limitelor Shari'a, iar „numai la Tine cerem ajutor”, (1:5) indică orizontul haqiqa. Pe scurt:
Shari‘a și haqiqa se regăsesc una în cealaltă;
În timp ce tariqa este calea care duce la acest orizont.
Ma'rifa este provizia pentru călătorii de pe cale,
Dincolo de care vin credința, sinceritatea și efortul.
Livai
O altă abordare este că Shari‘a reprezintă credința perfectă și faptele drepte, în timp ce haqiqa este protecția lui Dumnezeu pentru acești eroi ai credinței și acțiunile drepte, precum și răspunsul acestor eroi la această protecție cu o conștiință universală. Este o amăgire să ne așteptăm la ajutor și protecție Divine fără credință și acțiuni drepte; este extrem de dificil să poți suporta responsabilitățile grele ale Shari’ei sacre și nobile fără încredere în respectul și ajutorul special al lui Dumnezeu. Unii au rezumat această realitate spunând: „Stabilirea Shari’a fără haqiqa este extrem de dificilă, în timp ce atingerea haqiqa fără Shari’a este imposibilă.”
În semnificațiile lor mai largi, Shari'a este împlinirea tuturor responsabilităților individuale, familiale și sociale, în timp ce haqiqa acționează ca și cum ar vedea sau conștientiza ființa noastră ce e mereu văzută de Cel care creează totul și le favorizează pe fiecare dintre creaturile Sale cu un rang al existenței, Cel Care creează îndrumare, dar și îndrumare greșită, și Care are autoritatea de a călăuzi sau induce în eroare pe cine dorește El. El este Cel ce înalță și onorează pe cine dorește și înjosește pe cine dorește, Cel care oferă succes cui dorește și alege cine vrea să piardă, Cel ce înalță pe cine vrea cu stăpânire și îi ia stăpânirea cui vrea, Cel ce le destină și decretează binele și răul, credința și necredința, binele și răul, succesul și pierderea și la Cine se referă afirmația: „Orice vrea El să fie este și orice vrea El să nu fie nu este.”[ii]
Dintr-un alt punct de vedere, Shari‘a reprezintă elementele esențiale care sunt predate și transmise de nobili Profeți pentru observare, în timp ce haqiqa este favoarea de a experimenta aceste învățături și responsabilități cu inima și spiritul sau prin viziune și observație spirituală. Pornind de la acest punct de vedere, unii cărturari verificatori au considerat respectarea poruncilor și interdicțiilor religioase ca dimensiunea Shari'a care constă în slujirea și închinarea lui Dumnezeu, și au văzut dimensiunea haqiqa ca darurile mărturiei, experienței, și dezvăluirea adevărurilor profunde care stau la baza acelor porunci și interdicții.
Haqaiq (adevăruri) este pluralul lui haqiqa, iar acest lucru este tratat în patru grade. Adevărurile de gradul întâi sau cele mai mari sunt cele referitoare la Preasfânta Esență Divină. Călătorii către Adevărul Suprem care caută aceste adevăruri ar trebui să fie întotdeauna credincioși în gândurile, discursurile și actele lor în baza criteriilor stabilite de Legiuitorul Shari'a, rămânând distanți față de comentariile și interpretările personale, chiar dacă atunci când zboară spre cele mai înalte vârfuri ale cunoașterii lui Dumnezeu și ale experienței spirituale.
Adevărurile de gradul doi sunt cele referitoare la Atributele Divine ale Gloriei. Călătorii care înaintează spre acest orizont ar trebui să rămână în limitele cunoașterii Ființei Divine oferite de Numele Preafrumoase și în cadrul stabilit de Atributele Sacre. Ei ar trebui să trimită cunoștințele despre ceea ce se află dincolo de aceste limite către atenția și favorurile Sale speciale, fără nicio așteptare personală. Adevărurile de gradul trei sunt cele referitoare la Actele Divine. Cei care caută aceste adevăruri ar trebui, cu condiția să-i atribuie lui Dumnezeu Atotputernicul tot ceea ce există și se întâmplă pe acest tărâm al contingenței în care Numele și Atributele Divine se manifestă și funcționează, să avanseze cât de departe pot în reflectarea și contemplarea lumilor exterioare și interioare și să încerce să studieze lucrurile și evenimentele în cele mai mici detalii de mai multe ori în fiecare zi. Adevărurile de gradul al patrulea sunt cele referitoare la lucrările sau rezultatele Actelor Divine. Tărâmul în care se manifestă toate calitățile și cantitățile, substanțele și formele corporale se formează și se dizolvă și au loc toate actele de uniune, separare, formare, deformare, dizolvare și dispariție este tărâmul acestor adevăruri. Dacă o călătorie mentală poate fi condusă de o viziune sănătoasă, perspicacitate și discernământ pe acest tărâm, atunci devine posibil să obținem cunoașterea și cunoașterea lui Dumnezeu. Dar dacă cei care călătoresc pe acest tărâm în căutarea adevărurilor în cauză nu privesc actele, evenimentele și întâmplările prin înțelegere și discernământ și dacă nu pot transcende sfera cauzelor aparente, ei vor cădea inevitabil în naturalism. De fapt, acest tărâm este descris după cum urmează:
Foile cărții universului sunt de feluri infinite,
literele și cuvintele sale individuale sunt, de asemenea, nenumărate.
Scrisă în tipografia Tablei Păstrate a Adevărului,
Fiecare creatură din univers este un cuvânt întruchipat cu sens.
Hoja Tahsin[iii]
Cu toate acestea, cei care nu au reușit să găsească adevăratul punct de vedere nu pot fi salvați de la a-l vedea, citi sau interpreta greșit.
Haqiqatu’l-haqaiq (Adevărul adevărurilor) este un termen care este folosit pentru a exprima rangul Unității absolute Divine (după unii, rangul Unității Divine Absolute), care este rangul manifestării originale a lui Dumnezeu în Esența Sa. Unii numesc aceasta Absorbția Preasfântă sau Existența Preasfântă, sau Nevăzutul Atotnevăzutului. Cu toate acestea, nu este permis să vedem acest adevăr cel mai sublim ca autoidentificat sau în termeni de a fi sau de a veni întru existență ca Esența Pură. Nici nu poate fi privit sau imaginat ca un adevăr relativ. Așa cum nu se poate crede că Esența Divină se manifestă fără un văl, tot așa nu se poate vorbi despre Adevărul Adevărurilor ca El pur, fără a considera Atributele sau Numele Sale ca niște văluri. Putem găsi o modalitate de a dobândi cunoștințe despre El prin Atributele și Numele Sale. Esența Preasfântă a Ființei Divine este absolut liberă de orice descriere. Orice descriere a Lui înseamnă a impune o limită asupra Lui. Noi suntem cei limitați; prin urmare, este esențial din punct de vedere religios să vezi Adevărul Suprem în propria Sa poziție și creatul în propria sa poziție. Orice altă abordare ar fi doar înșelăciune și nedumerire. Datoria care cade asupra slujitorilor este să se întoarcă către Dumnezeu într-o supunere totală și să încerce să parcurgă distanța față de El, înaintând către Acela Atotneînțeles, sub îndrumarea Shari’ei sacre și nobile și cu furnizarea cunoașterii Lui. Referitor la acest subiect, un prieten al lui Dumnezeu spune următoarele:
Fugi, inițiatule, din tărâmul multiplicității; avansează!
Instalându-te ferm în Curtea Atotindependențului,
Unicului, avansează!
Dacă dorești să vezi Fața Unității prin această multiplicitate,
purifică și luminează oglinda inimii tale; avansează!
Unii se întorc continuu în jurul Ka’ba,
alții în jurul Tronului Divin;
Preferi sanctuarul sacru al apropierii lui Dumnezeu; avansează!
Călătoria celor care se îndreaptă spre El nu are sfârșit;
Oriunde ai ajunge, mergi dincolo; avansează!
Ismail Haqqi[iv]
În realitate, nu există un sfârșit al călătoriei către Cel Atotinfinit. Viziunile și experiențele care durează o viață întreagă vor continua în diferite profunzimi atât în această lume, cât și în cea viitoare. Un inițiat care a fost dedicat unei astfel de călătorii va alerga de la o viziune sau o observație la alta, percepând din perspective diferite, deși a fost onorat cu întâlnirea și compania Lui; cel mai posibil va fi transportat de plăcerea vederii și a observării de multe ori pe zi.
O Doamne! Îți cer resemnare după calamitate sau oricare dintre decretele sau judecățile Tale care mă privesc, răcoarea vieții după moarte, plăcerea de a-ți observa Fața și zelul de a Te întâlni fără a suferi vătămarea a ceva dăunător sau vreo intrigă înșelătoare ori neajunsuri. Și dă-i, Doamne, binecuvântări și pace Inauguratorului și Sigiliului Profeției, Familiei și Companionilor săi, Allah să fie mulțumit de toți.
[i] Abu ‘Ali ad-Daqqaq (d. 405ah/1014ce) a fost unul dintre cei mai importanți maeștri sufiți din istoria Islamului. A fost învățat de Abu ‘Abdu’r-Rahman as-Sulami și i-a predat faimosului maestru sufi, ascet și scriitor Abu’l-Qasim ‘Abdu’l-Karim al-Qushayri. (Tr.) [ii] Abu Dawud, “Sunna” 6; al-Bayhaqi, al-I‘tiqad, 1:161. [iii]Hoja Hasan Tahsin (1811–1881) a fost unul dintre cei mai importanți gânditori și educatori ai Turciei otomane din secolul al XIX-lea. A fost primul director al Daru’l-Funun (Universitatea din Istanbul). Era bine versat în științe religioase și avea o mare cunoaștere a științelor naturale. (Tr.) [iv] Ismail Haqqi Bursavi (1653–1725) este unul dintre marii ghizi și scriitori sufi. Și-a petrecut o mare parte din viață în Bursa, Turcia. Ruhu’l-Bayan (un comentariu în 4 volume despre Coran) este foarte faimos. Kitabu’n-Natica („Cartea rezultatului”) este ultima sa lucrare. (Tr.)
Comentarios